An şcolar 2018-2019

PLAN MANAGERIAL

AN ȘCOLAR   2018-2019

 

ARGUMENT

       Şcoala reprezintă  cadrul organizat  şi competent,  cu responsabilităţi  majore multiple în viaţa unei comunităţi pentru educarea şi instruirea tinerei generaţii.

Rolul ei este de a continua  într-un cadru organizat  şi ştiinţific procesul de instruire  şi educare  a copiilor, proces început în familie, şi de adaptare a acestora la solicitările societăţii, de transmitere tinerei generaţii   a  valorilor   culturale   şi  morale   necesare   comportamentului   şi  integrării   lor  în  societatea contemporană.

Şcoala este instituţia ce transmite copiilor gradual şi accesibil, în funcţie de vârsta lor, cunoştinţe despre natură, lumea şi societatea în care trăiesc, realizările şi experienţa înaintaşilor, tradiţiile şi obiceiurile valoroase  care  grefate  pe  elementele  prezentului  pot  constitui  baza  cunoaşterii  în  viitor.  Ea  reprezintă imboldul generaţiei tinere în activităţile necesare atât lor cât şi societăţii, modelând astfel personalitatea şi caracterul tinerilor, capacitatea lor de a răspunde corespunzător tututror semnalelor ce le vin din jur.

Şcoala funcţionează ca un centru coordonator şi de legătură cu celelalte instituţii ale comunităţii şi cu ceilalţi  factori cu preocupări  educaţionale.  De aici permanenţa  actului educaţional,  continua  instruire  şi educare a fiinţei umane, permanenta atenţie ce trebuie acordată schimbărilor de conţinut pe care le impune societatea, capacitatea de adaptare a tinerilor la cerinţele mereu sporite ale societăţii contemporane. De aceea şcoala trebuie să dispună de planuri şi programe specifice pentru formarea deprinderilor  de cunoaştere  a naturii  şi a vieţii sociale  pentru  însuşirea  cunoştinţelor  necesare  socializării  tineretului,  pentru  formarea personalităţii, a dezvoltării capacităţii şi abilităţilor cerute de dezvoltarea tehnologiei şi industriei actuale.

Şcoala trebuie să dispună de spaţii propice instruirii continue, să fie dotată cu resurse materiale şi umane,  cu  mijloacele  necesare  activităţii  instructiv-educative.  În acelaşi  timp  trebuie  să cunoască  şi să dezvolte resursele proprii, la îndemână, să le valorifice mai eficient.

Cunoscând mai îndeaproape realizarea imediată în care comunitatea îşi desfăşoară existenţa, membrii ei pot acţiona cu atenţie sporită în vederea protejării şi conservării patrimoniului aflat la îndemână. Dând o atenţie mai mare mediului geografic şi trecutului comunităţii, cunoscându-le mai bine, cei care realizează aceste conştientizări, pot înţelege mai bine că de ei depinde cum folosesc moştenirea, cum o pot dezvolta şi cum o pot preda generaţiilor următoare.

Şcolii îi revine rolul de  „organizator  social”,  de  depozitare  al memoriei  colective,  de  iniţiator  al parteneriatelor  cu valenţe instructiv-educative, al acţiunilor care să pună în evidenţă  valorile  ştiinţifice, culturale şi morale ale comunităţii.

Contextul socio-economic şi politic al anului şcolar 2018 – 2019 este marcat de continuarea eforturilor de a  racorda sistemul educaţional românesc la standardele şi cerinţele europene. Studierea sistemelor educaţionale europene şi implementarea elementelor de progres devin o obligaţie morală faţă de tânăra generaţie. Prezentul Plan managerial va avea în vedere iniţierea şi organizarea unor activităţi care să conducă la atingerea acestor standarde.

Planul managerial al Şcolii Gimnaziale ION BIANU, Valea Lungă este parte integrantă a Strategiei de dezvoltare a învăţământului românesc.

Acest plan a fost elaborat ca suport al reformei profunde în curs de desfăşurare în sistemul naţional de învăţământ din România, reformă ce cuprinde toate componentele sistemului, de la curriculum şi până la management şi are ca ţel crearea unui sistem educaţional adecvat societăţii cunoaşterii.

Din perspectiva dezvoltării durabile, a globalizării educaţiei, a integrării acesteia cu cercetarea şi inovarea,   Şcoala Gimnazială ION BIANU, Valea Lungă , respectiv beneficiarii direcţi ai sistemului de învăţământ, elevii, promovează politicile publice destinate implementării unei noi viziuni asupra educaţiei, formării şi dezvoltării având ca dimensiuni principale îmbunătăţirea calităţii şi a eficacităţii sistemului de educaţie şi formare profesională,   facilitarea  accesului  universal la educaţie şi formare, deschiderea sistemului de educaţie şi de formare profesională către spaţiul european.

Şcoala Gimnazială ION BIANU, Valea Lungă  și-a stabilit obiectivele pentru anul școlar 2018 -2019, în concordanţă cu următoarele acte normative:

–  Legea 1/2011, Legea educaţiei naţionale;

–  Ordinele, notele, notificările şi precizările M.E.N;

–  Programul de Guvernare pe perioada 2016 – 2020, capitolul Educaţie;

–  Obiectivele Strategiei Europa 2020, capitolul IV. Educație;

–  Metodologia formării continue a personalului didactic din învăţământul preuniversitar

–  Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar;

–  Ordinul   Ministerului   Educaţiei   Nationale   privind   organizarea   şi desfăşurarea evaluării naţionale pentru absolvenții clasei a VIII-a ;

–  Ordinul   Ministerului   Educaţiei   Nationale   privind   organizarea   şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat ;

–  Ordinul MECI nr. 5132 / 2009 privind activităţile specifice funcţiei de diriginte

–  Direcţiile de acţiune ale I.S.J. ALBA

În conceperea planului managerial, pentru anul şcolar 2018-2019, am avut în vedere direcţiile reformei învăţământului rezultate din documentele M.E.C.S., Planul de dezvoltare al şcolii şi analiza SWOT. Prin acest plan, dorim să fim în concordanţă cu viziunea şi misiunea şcolii, cu cerinţele legii privind asigurarea calităţii în educaţie, cu recomandarea Parlamentului European si al Consiliului Uniunii Europene privind competenţele-cheie din perspectiva învăţării pe tot parcursul vieţii şi să atingem idealul educaţional, legiferat în Legea educaţiei.

Urmărim să dezvoltăm un cadru propice dobândirii de informaţii şi de formare a competenţelor care să-i ajute pe elevi să se descurce în orice situaţie, să facă faţă schimbărilor, în vederea dezvoltării proceselor cognitive, de adaptare la schimbare, de achiziţionare a deprinderilor şi abilităţilor de învăţare pe tot parcursul vieţii, încurajându-le gândirea critică şi comportamentul autonom şi responsabil

În acest context, iată câteva din priorităţile politicii educaţionale ce urmează a fi implementate în sistemul de învăţământ preuniversitar:

Descentralizarea sistemului de învăţământ:

*eficientizarea activităţii şi creşterea performanţelor instituţiilor educaţionale;

*democratizarea sistemului educaţional ;

*asigurarea transparenţei actului managerial;

*asigurarea accesului şi echităţii în educaţie;

*stimularea inovaţiei, a responsabilităţii profesionale şi a răspunderii publice.

 

Asigurarea calităţii în activitatea de educaţie, ceea ce presupune:

-Proiectarea, organizarea şi realizarea efectivă a rezultatelor aşteptate ale învăţăturii conform curriculumu-lui educaţional;

-monitorizarea continuă a progresului în parcursul educaţional cu accent  pe adaosurile progresive ale învăţării;

-evaluarea internă a rezultatelor;

-evaluarea externă a rezultatelor.

  1.  Sporirea accesului tuturor copiilor la o educaţie de calitate si la cresterea    ratei de succes scolar:

– reducerea absenteismului;

– evaluarea cu scop de orientare si de optimizare a învăţării;

– îmbunătăţirea competenţelor de lectură

 

      Formarea şi perfecţionarea cadrelor didactice:

-formarea directorilor şi a cadrelor didactice pe probleme de evaluare şi asigurarea calităţii;

-perfecţionarea cadrelor didactice prin grade didactice şi masterate;

-alte programe ale ISJ şi CCD pentru toate cadrele didactice.

VIZIUNEA ŞCOLII

Școala noastrǎ va fi întotdeauna locul unde toţi copiii îşi vor defini şi dezvolta personalitatea, pǎrinţii vor gǎsi un partener de calitate în  educaţie, iar educatorii vor oferi tuturor  ştiinţa de a reuşi .

 

 MISIUNEA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚĂMÂNT

 

             Şcoala noastră modelează copiii prin implicarea activă a fiecăruia în propria formare, accentuează aspectele pozitive stimulând încrederea în sine a elevilor prin activităţi extracurriculare şi extraşcolare.

             Şcoala noastră – o şcoală deschisă pentru toţi cei care au nevoie de educație.

             Şcoala noastră oferă şanse egale elevilor, asigurând însuşirea limbajelor necesare integrării sociale şi comunitare,  dobândirea competenţelor de comportament ale cetăţeanului european.

             Școala noastră promovează calitatea actului didactic.

 

DIAGNOZA MEDIULUI INTERN ŞI EXTERN

 

ANALIZA  SWOT

 

Puncte tari ale şcolii:

*promovarea unui management eficient şi profesional care permite gestionarea reformei la nivelul şcolii

*asigurarea unui climat deschis inovaţiei şi creativitǎţii

*încadrarea cu personal didactic calificat

*colectiv didactic valoros, calitǎţi definitorii fiind seriozitatea, perseverenţa şi conştiinciozitatea

*spaţii de şcolarizare moderne dotate corespunzǎtor

*bibliotecǎ dotatǎ cu peste  11000 de volume de carte

*colaborare foarte bunǎ cu comunitatea localǎ şi cu alte instituţii şi organizaţii locale

*procent mic de elevi cu abateri disciplinare

*numărul mare de elevi  participanţi  şi premianţi la olimpiade şi concursuri şcolare (  Comper, Performer etc.)

*asigurarea unui climat de colaborare destins între toate cadrele didactice.

*stabilirea C.D.S.-ului în funcţie de cerinţele şi nevoile de instruire ale elevilor şi pǎrinţilor

*ofertǎ complexǎ a activitǎţilor extraşcolare : revista “Convorbiri didactice”, Sezatoare,  ş.a

            Clădirile destinate procesului de invatamant dispun de spaţii moderne, încălzire centrală, grup sanitar în interiorul clădirii  Existenţa unui laborator AEL, a unui CDI ;

*Cadrele didactice sunt calificate şi preocupate de calitatea activităţii didactice;

*Existenţa unor activităţi extracurriculare;

*Transportul elevilor cu microbuzele şcolare din Lunca, Lodroman, Glogovet, Tauni, Lunca;

*GPN Lunca si Scoala Primară Lunca functionează intr-un corp de cladire nou cu  grupuri sanitare în interior, încălzire centrală, acoperiş nou, parchet laminat în sălile  de clasa;

 

Puncte slabe ale şcolii

– Grupul sanitar de la Şcoala  Gimnaziala Ion Bianu Valea Lungă nu corespunde standardelor actuale ;

– unele din materialele didactice din dotarea şcolii sunt uzate

– slaba implicare a parinţilor în problemele şcolii ( în special părinţii elevilor cu rezultate slabe la învăţătură)

– Multi locuitorilor din comuna Valea Lungă si satele apartinatoare  lucrează în agricultura de subzistenţă

– Mulţi părinţi sunt plecaţi la muncă în alte ţări, copiii rămânănd doar cu unul dintre părinţi sau în grija bunicilor ;

 

Oportunitǎţi la nivel de şcoală:

– relaţii bune de colaborare cu pǎrinţii şi comunitatea localǎ (cu Primăria Comunei Valea Lungă, , parohul Bisericii ortodoxe, al Bisericii greco- catolice)

– accesul cadrelor didactice  la sursele de informare electronică, la softurile educaţionale din sala CDI;

– interesul autorităţilor şi comunităţii locale de încheiere a unor parteneriate;

– decontarea navetei cadrelor didactice ;

 

      Ameninţǎri la nivel de şcoală:

–   lipsa motivaţiei învǎţǎrii care poate duce la superficialitate şi dezinteres în rândul elevilor

– costuri ridicate ale mijloacelor şi echipamentelor de instruire modernǎ cât şi a cursurilor de perfecţionare (cursuri postuniversitare, master)şi a materialelor informative

–  majoritatea locuitorilor din comuna si satele apartinatoare sunt şomeri sau lucrează în agricultura de subzistenţă

– Mulţi părinţi sunt plecaţi la muncă în alte ţări, copiii rămânănd doar cu unul dintre părinţi sau în grija bunicilor ;

– Scăderea populaţiei şcolare;

– scǎderea interesului pǎrinţilor în rezolvarea problemelor şcolii

 

ANALIZA PEST(E)

Politic

– Modul de dezvoltare a lumii contemporane este legat, în mare mǎsurǎ de modul, în care educaţia poate sǎ satisfacǎ cerinţele acestei dezvoltǎri.

– Rǎspunsurile educaţiei se situeazǎ pe trei mari planuri:

– lǎrgirea ariei şi conţinutului educaţiei;

– inovaţiile în conceperea şi efectuarea proceselor educative;

– sprijinirea copiilor dezavantajaţi.

– Politica educaţională din şcoala noastră vizează aspecte legate de ridicarea  calităţii procesului instructiv-educativ, colaborarea cu autorităţile locale şi comunitatea locală fiind benefică, asigurând o dezvoltare pozitivă a activităţii .

Economic

Resurse financiare

Din punct de vedere financiar Şcoala Gimnazială „Ion Bianu” depinde de Ministerul Educaţiei Natinale şi Consiliul Local al comunei Valea Lungă.

Agenţi economici

Pe raza localităţii  își desfăsoară activitatea  SC Jidvei SRL unde lucrează o parte dintre părinții elevilor școlii noastre.. Activitatea economicǎ este limitată la funcţionarea magazinelor alimentare, a unei secții de prefabricate din beton.

Agricultura

Fiind zonă de câmpie şi deal, locuitorii comunei se ocupǎ în general cu agricultura. Există agricultori care beneficiază de fonduri europene prin proiectele bazate pe creşterea animalelor şi a albinelor.

Social

Pe teritoriul comunei locuiesc aproximativ 3000 de locuitori care fac parte din trei etnii majoritari români, maghiari şi romi.

Majoritatea locuitorilor sunt români de religie ortodoxă.  Situaţia economicǎ a locuitorilor nu este prea bunǎ, deoarece populaţia este îmbǎtrânitǎ, sunt multi pensionari şi someri.

Natalitatea are un spor negativ determinând scăderea populaţiei şcolare.

Tehnologic

Comuna Valea Lungăse află la 12 de kilometri de municipiul Blaj. Drumul judeţean care face legătura cu Alba este  asfaltat şi practicabil.  În comună există reţea de apă curentă şi gaz metan.

Localitatea beneficiaza de reţea de telefonie digitalǎ, de televiziune prin cablu.

Peste 70% dintre locuitorii comunei beneficiază de PC-uri , peste 50 % având acces la Internet.

 

  1. NEVOI IDENTIFICATE

Promovarea unei exigenţe sporite în actul managerial în cazul reticenţei faţă de nou şi schimbare.

Monitorizarea activităţii cadrelor didactice în vederea eliminării formalismului, a creşterii eficienţei actului de predare şi a utilizării resurselor.

Adaptarea ofertei  educaţionale la nevoile individuale ale elevilor, care să  răspundă intereselor lor de formare pe termen scurt, mediu şi lung.

Analiza cauzelor, promovarea de măsuri cu privire la rezultatele slabe înregistrate de elevii noştrii  la testarea naţională.

Conştientizarea autorităţilor administrative judeţene cu privire la alocarea  resurselor financiare şi materiale necesare pentru realizarea de condiţii decente de desfăşurare a procesului didactic atât pentru elevi cât şi pentru cadrele didactice.

 

OBIECTIVE STRATEGICE

Realizarea Planului managerial al Şcolii  în concordanţă cu strategia M.E.N.

Organizarea activităţii şcolare pentru începerea, desfăşurarea şi finalizarea anului şcolar 2017/2018  în cele mai bune condiţii.

Aplicarea legislaţiei în vigoare la nivelul unităţii de învăţământ.

Monitorizarea activităţii procesului instructiv-educativ.

Aplicarea corectă a curriculum-ului naţional şi monitorizarea atentă a curriculum-ului la decizia şcolii.

Încurajarea şi sprijinirea participării la programele de (auto)formare continuă.

Soluţionarea şi  eliminarea eventualelor conflicte.

Dezvoltarea parteneriatului cu comunitatea.

Crearea unui climat favorabil iniţiativei personale care să stimuleze competiţia, în sens pozitiv, în scopul obţinerii unor rezultate din ce în ce mai bune.

Implementarea sistemului de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii învăţământului, recomandat de ARACIP, nu numai prin existenţa comisiilor în şcoli ci prin existenţa unui progres real de calitate de la o perioadă la alta.

VALORI  PROMOVATE

Profesionalismul- a fi cel mai bun în domeniul său de activitate

Integritatea – a avea puterea interioară de a spune adevărul, de a acţiona onest în gând şi în faptă.

Cooperarea– a arăta grijă şi compasiune, prietenie şi generozitate faţă de ceilalţi.

Respectul – a arăta consideraţie faţă de oameni, faţă de autorităţi, faţă de proprietate şi, nu în ultimul rând, faţă de propria persoană.

Responsabilitatea – a duce la îndeplinire cu consecvenţă obligaţiile care revin fiecăruia, asumarea răspunderii pentru propriile acţiuni.

Autodisciplina – a avea control asupra propriilor acţiuni, cuvinte, dorinţe, impulsuri şi a avea un comportament adecvat oricărei situaţii; a da tot ce ai mai bun în orice împrejurare.

PRINCIPII

Asigurarea de sanse egale si calitate in educatie;

Adaptarea actului educational la nevoile de dezvoltare personala si profesionala a elevilor in vederea unei insertii sociale si profesionale corespunzatoare;

Promovarea invatarii permanente prin asigurarea complementaritatii educatiei formale, nonformale si informale;

Asigurarea unui sistem educational bazat pe onestitate, deschidere, integritate si respect din partea tuturor participantilor: profesori, elevi, parinti si autoritati.

Toate cadrele didactice au obligaţia morală şi profesională să îşi organizeze lecţiile şi activităţile extraşcolare  în aşa fel  încât să permită:

  1. Cultivarea unui mediu scolar centrat pe valori si relaţii democratice, responsabilitate şi profesionalism ;
  2. Crearea unui climat socio-afectiv securizant în spaţiul scolar;
  3. Realizarea cooperarii reale în cadrul şcolii intre profesor-profesor, profesor-elev etc.  şi între şcoala şi comunitate (şcoala -familie, scoala – instituţiile cu responsabilităţi educaţionale), vizând calitatea actului educativ în beneficiul elevului;
  4. Promovarea “imaginii şcolii” prin încurajarea iniţiativelor extraşcolare comune elevi –  profesori.

 

 

Sari la conținut